Hvorfor bruger skolen langt mere tid på elevernes håndskrift end på at lære dem tifingersystemet på computeren?

Håndskriften er et kulturelt redskab til bevaring, men er propertionerne i skolens undervisning i mestreing af dette redskab ikke helt utidsvarende?

Hvis vi flytter 25% af den træning der bruges på opøvning af en håndskrift med pen og papir over til træning i at bruge ti-fingersystemet på computeren, vil eleverne stå bedre i den skriveteknik de har mest brug for i deres uddanndelse.

1: Begynd med at lære det selv. Måske skal du bede om timer til at tage kurset på egen hånd. Så lærer du også programmerne at kende – Se nedenfor. Aftal med en kollega at konkurrere mod hinanden, så er det sjovere.

2: Se på dit forbrug af timer til indlæring af håndskrift. Flyt 25% til datalokalet og følg anvisning i programmerne til at sammensætte et undervisningsforløb. Benyt muligheder for at børnene kan konkurrere med hinanden i mindre hold, så de bevarer motivationen på sigt. Mennesker med 10 fingrer elsker at vise deres hastighed over for de andre;).

Måske har din skole allerede abonnement på et af de to programmer. Læs mere om de to programmer her:

– Tjek tasken – 10finger (Mikroværkstedet)

– Lynfingre (Alinea)

1

Udtalelse: Eleverne kan det jo allerede bedre end vi lærere kan!

Løsning: Bed din arbejdsplads om 10 timer til at lære 10-fingersystemet, så er du bedre rustet.

2

Udtalelse: Jeg kan skrive lige så hurtigt som ham der kan skrive uden at kigge!

Modspørgsmål: Men kan rette din opmærksomhed på processen hvis du samtidig skal holde dig orienteret på både taster og skærm?

3

Udtalelse: Vi skal alligevel snart til at tale til vores computer, så det kan ikke betale sig.

Modspørgsmål: Forestil dig et scenarie hvor eleverne i din klasse taler til deres maskiner på en gang